Introductie
Een warmer welkom
Het welkom van nieuwe collega’s heeft een metamorfose ondergaan. In plaats van een korte online introductie komen maandelijks alle circa 150 net begonnen Amsterdam UMC’ ers live samen op een introductiedag. De aftrap van de nieuwe formule was op 1 maart.
Tekst: Mieke Zijlmans – Foto: Mark van den Brink
“Voorheen werkte ik bij het OLVG. Ik heb zitten dubben of ik deze keuze wel zou maken: de overstap naar Amsterdam UMC betekent een nieuwe start voor alles in mijn leven”, zegt Dilek Yilmaz. Zij wordt doktersassistent op de poli Neurochirurgie. “Ik woon in de buurt van het OLVG, dus zolang de kinderen klein waren, was het handig daar te werken. Maar ze zijn nu 19 en 16, ik kan méér van huis zijn. En dan kies ik hiervoor: Amsterdam UMC is het beste ziekenhuis dat er is.”
Divers gezelschap
Yilmaz is vandaag één van de nieuwkomers in De Vrijzaal op locatie AMC. Ze zijn uitgenodigd voor een hernieuwd fenomeen in Amsterdam UMC: een live introductiedag. HR-projectleider Marissa de Kort, voorzien van een microfoon, loopt de volle zaal in om mensen te vragen wat hun baan wordt. ‘Basisarts.’ ‘Cardiologie trialcoördinator.’ ‘Verpleegkundige.’ ‘Promovendus.’ Een vrouw wordt facilitair medewerker bij het Jeroen Pit Huis, het tussenhuis tussen ziekenhuis en thuis voor kinderen. De nieuwkomers zijn een divers gezelschap.
“In dit ziekenhuis werken bijna 20.000 mensen”, aldus Hans van Goudoever, voorzitter van de raad van bestuur in zijn welkomstwoord. In grote lijnen schetst hij de doelen van een academisch medisch centrum. Van Goudoever benadrukt dat dit alles niet kan zonder - nieuwe - medewerkers; mensen die ook hun mond mogen opendoen: “Zeg wat je opvalt; geef het door. En je mag alles vragen, ook aan de raad van bestuur.”
De nieuwkomers blijken uit alle windstreken te komen. Guido van der Kooij uit Arnhem zit op zijn gemakje te babbelen met nieuwe collega’s. “Ik word EvA-servicemedewerker, rond het elektronisch patiëntendossier”, vertelt hij. “Ik kom in een nieuw team met jonge mensen. De bedoeling is die service een ‘gezicht’ te geven, in plaats van alleen telefonisch of digitaal te communiceren.’
V
Nieuwkomers zijn een divers gezelschap
Wegwijs
Désirée Bel was passagiers-assistent op Schiphol: “Ik hielp bijvoorbeeld mensen die slecht ter been zijn van A naar B. Maar ik begin een dagje ouder te worden en de wisseldiensten begonnen me op te breken. Ik ga nu werken bij de balie van de afdeling Radiologie, op beide locaties. Wat mij aanspreekt is het geruststellen van mensen die hulpbehoevend zijn.”
Met behulp van filmpjes, quizjes, gesprekken over cultuur en identiteit, een gezamenlijke lunch en uitleg over het digitale serviceportaal worden de nieuwe medewerkers wegwijs gemaakt. Ook letterlijk, via een rondleiding in groepjes (zie foto) over locatie VUmc met behulp van een speciale app. Zo stelt het ziekenhuis zich op deze introductiedag voor aan de nieuwelingen.
Rode loper
“Tijdens de eerste honderd dagen bij een nieuwe baan beslissen medewerkers of ze wel of niet willen blijven”, zegt medeprojectleider Daphne Marinisse. “In deze tijd van schaarste aan personeel is het extra relevant dat medewerkers zich meteen welkom voelen.” Het komende half jaar is er elke maand zo’n introductiedag. Marinisse: “Een werkgroep van de dienst HR heeft in overleg met alle betrokken partijen bedacht wat er aan bod moet komen. Doelen zijn: een warm welkom heten, de onderlinge verbinding stimuleren, en iedereen dezelfde basis meegeven. Voor het behoud van je personeel is het belangrijk voor nieuwkomers de rode loper uit te leggen.”
De dag is ook in het belang van leidinggevenden, vertelt Marinisse: “Die zijn nu veel tijd kwijt met het traject voor nieuwe mensen. En elke afdeling heeft haar eigen, individuele aanpak. We willen daar meer gelijkenis in brengen.” De introductie nieuwe stijl wordt elke maand geëvalueerd. “Op basis van de reacties zullen we het programma verbeteren. Is na een half jaar bewezen dat het werkt, dan willen we deze aanpak voorzetten.” •
Introductie
Een warmer welkom
Het welkom van nieuwe collega’s heeft een metamorfose ondergaan. In plaats van een korte online introductie komen maandelijks alle circa 150 net begonnen Amsterdam UMC’ ers live samen op een introductiedag. De aftrap van de nieuwe formule was op 1 maart.
Tekst: Mieke Zijlmans – Foto: Mark van den Brink
“Voorheen werkte ik bij het OLVG. Ik heb zitten dubben of ik deze keuze wel zou maken: de overstap naar Amsterdam UMC betekent een nieuwe start voor alles in mijn leven”, zegt Dilek Yilmaz. Zij wordt doktersassistent op de poli Neurochirurgie. “Ik woon in de buurt van het OLVG, dus zolang de kinderen klein waren, was het handig daar te werken. Maar ze zijn nu 19 en 16, ik kan méér van huis zijn. En dan kies ik hiervoor: Amsterdam UMC is het beste ziekenhuis dat er is.”
Divers gezelschap
Yilmaz is vandaag één van de nieuwkomers in De Vrijzaal op locatie AMC. Ze zijn uitgenodigd voor een hernieuwd fenomeen in Amsterdam UMC: een live introductiedag. HR-projectleider Marissa de Kort, voorzien van een microfoon, loopt de volle zaal in om mensen te vragen wat hun baan wordt. ‘Basisarts.’ ‘Cardiologie trialcoördinator.’ ‘Verpleegkundige.’ ‘Promovendus.’ Een vrouw wordt facilitair medewerker bij het Jeroen Pit Huis, het tussenhuis tussen ziekenhuis en thuis voor kinderen. De nieuwkomers zijn een divers gezelschap.
“In dit ziekenhuis werken bijna 20.000 mensen”, aldus Hans van Goudoever, voorzitter van de raad van bestuur in zijn welkomstwoord. In grote lijnen schetst hij de doelen van een academisch medisch centrum. Van Goudoever benadrukt dat dit alles niet kan zonder - nieuwe - medewerkers; mensen die ook hun mond mogen opendoen: “Zeg wat je opvalt; geef het door. En je mag alles vragen, ook aan de raad van bestuur.”
De nieuwkomers blijken uit alle windstreken te komen. Guido van der Kooij uit Arnhem zit op zijn gemakje te babbelen met nieuwe collega’s. “Ik word EvA-servicemedewerker, rond het elektronisch patiëntendossier”, vertelt hij. “Ik kom in een nieuw team met jonge mensen. De bedoeling is die service een ‘gezicht’ te geven, in plaats van alleen telefonisch of digitaal te communiceren.’
V
Nieuwkomers zijn een divers gezelschap
Wegwijs
Désirée Bel was passagiers-assistent op Schiphol: “Ik hielp bijvoorbeeld mensen die slecht ter been zijn van A naar B. Maar ik begin een dagje ouder te worden en de wisseldiensten begonnen me op te breken. Ik ga nu werken bij de balie van de afdeling Radiologie, op beide locaties. Wat mij aanspreekt is het geruststellen van mensen die hulpbehoevend zijn.”
Met behulp van filmpjes, quizjes, gesprekken over cultuur en identiteit, een gezamenlijke lunch en uitleg over het digitale serviceportaal worden de nieuwe medewerkers wegwijs gemaakt. Ook letterlijk, via een rondleiding in groepjes (zie foto) over locatie VUmc met behulp van een speciale app. Zo stelt het ziekenhuis zich op deze introductiedag voor aan de nieuwelingen.
Rode loper
“Tijdens de eerste honderd dagen bij een nieuwe baan beslissen medewerkers of ze wel of niet willen blijven”, zegt medeprojectleider Daphne Marinisse. “In deze tijd van schaarste aan personeel is het extra relevant dat medewerkers zich meteen welkom voelen.” Het komende half jaar is er elke maand zo’n introductiedag. Marinisse: “Een werkgroep van de dienst HR heeft in overleg met alle betrokken partijen bedacht wat er aan bod moet komen. Doelen zijn: een warm welkom heten, de onderlinge verbinding stimuleren, en iedereen dezelfde basis meegeven. Voor het behoud van je personeel is het belangrijk voor nieuwkomers de rode loper uit te leggen.”
De dag is ook in het belang van leidinggevenden, vertelt Marinisse: “Die zijn nu veel tijd kwijt met het traject voor nieuwe mensen. En elke afdeling heeft haar eigen, individuele aanpak. We willen daar meer gelijkenis in brengen.” De introductie nieuwe stijl wordt elke maand geëvalueerd. “Op basis van de reacties zullen we het programma verbeteren. Is na een half jaar bewezen dat het werkt, dan willen we deze aanpak voorzetten.” •