3 vragen aan

3

‘Verschillen tussen generaties botsen soms flink’

Jongere collega’s zijn niet lui en ongeduldig, seniors geen irritante betweters. Meer begrip en een betere samenwerking creëren tussen de verschillende generaties op de werkvloer. Dat wil coach Daniël Gobits bereiken in zijn workshop ‘Generatiemanagement’.

1. 
Waarom een workshop Generatiemanagement?
“Omdat de verschillen tussen generaties een belangrijk thema zijn op de werkvloer. Dat hoorde ik steeds vaker in mijn werk als persoonlijk coach van medewerkers in Amsterdam UMC. Ook de afdeling HR heeft er steeds meer aandacht voor. Zo zie je bijvoorbeeld dat de jongste generaties collega’s (Gen Z en Gen Alpha) volledig zijn opgegroeid met een on demand samenleving. Ze zijn gewend: ‘Als ik iets wil, is het er nu, of in het ergste geval morgen want zolang doet bol.com erover’. Vertaald naar de werkvloer: als een protocol verbeterd moet worden, willen de jongeren dat het liefst morgen doen. ‘Nee, zo werkt het niet’, zegt dan de oudere generatie. ‘Dat moet eerst langs die en die en pas na zes stempeltjes lukt het’. Dat soort verschillen kunnen flink botsen.”

2.
Hoe ga jij hier op in met mensen in de workshop?
“Het begint met het kweken van begrip via kennis. Ik leg uit wat de kenmerken zijn van de diverse generaties en wat daar de achtergronden van zijn. Bijvoorbeeld dat de korte spanningsboog van jongeren komt door de snelheid op TikTok en Instagram. Het is geen kwade opzet. Het beter herkennen van dit soort patronen leidt tot meer onderling begrip, merk ik. We oefenen in de workshop ook hoe je elkaar anders op dit soort dingen aanspreekt. Hoe je er een andere draai aan kunt geven. Wat bijvoorbeeld goed kan werken is dat je meer de rol en houding aanneemt zoals je die thuis gewend bent in zo’n situatie. Dat kan een positief effect hebben.”

3. 
Kun je daar een concreet voorbeeld van geven? 
“Zeker. Bij het invoeren van gegevens in Epic wordt de app Rover gebruikt. De jongere generaties zijn geboren met de mobiele telefoon in de hand en zijn al snel ongeduldig als de app niet goed werkt, of als een oudere collega het niet meteen snapt. Terwijl ze thuis aan een tante in alle rust uitleggen hoe Instagram werkt. ‘Probeer dat geduld ook voor die collega op te brengen’, zeg ik dan. Andersom stimuleren ouders uit de oudere generaties vaak hun kinderen om voor zichzelf op te komen. ‘Probeer die positieve blik ook op te brengen, als een jongere collega ruimte voor zichzelf neemt’, geef ik ze mee.”

Tekst: Stijn Dunk - Foto: Martijn Gijsbertsen

DNA  •  medewerkersblad van Amsterdam UMC 

1. 
Waarom een workshop Generatiemanagement?
“Omdat de verschillen tussen generaties een belangrijk thema zijn op de werkvloer. Dat hoorde ik steeds vaker in mijn werk als persoonlijk coach van medewerkers in Amsterdam UMC. Ook de afdeling HR heeft er steeds meer aandacht voor. Zo zie je bijvoorbeeld dat de jongste generaties collega’s (Gen Z en Gen Alpha) volledig zijn opgegroeid met een on demand samenleving. Ze zijn gewend: ‘Als ik iets wil, is het er nu, of in het ergste geval morgen want zolang doet bol.com erover’. Vertaald naar de werkvloer: als een protocol verbeterd moet worden, willen de jongeren dat het liefst morgen doen. ‘Nee, zo werkt het niet’, zegt dan de oudere generatie. ‘Dat moet eerst langs die en die en pas na zes stempeltjes lukt het’. Dat soort verschillen kunnen flink botsen.”

2.
Hoe ga jij hier op in met mensen in de workshop?
“Het begint met het kweken van begrip via kennis. Ik leg uit wat de kenmerken zijn van de diverse generaties en wat daar de achtergronden van zijn. Bijvoorbeeld dat de korte spanningsboog van jongeren komt door de snelheid op TikTok en Instagram. Het is geen kwade opzet. Het beter herkennen van dit soort patronen leidt tot meer onderling begrip, merk ik. We oefenen in de workshop ook hoe je elkaar anders op dit soort dingen aanspreekt. Hoe je er een andere draai aan kunt geven. Wat bijvoorbeeld goed kan werken is dat je meer de rol en houding aanneemt zoals je die thuis gewend bent in zo’n situatie. Dat kan een positief effect hebben.”

3. 
Kun je daar een concreet voorbeeld van geven? 
“Zeker. Bij het invoeren van gegevens in Epic wordt de app Rover gebruikt. De jongere generaties zijn geboren met de mobiele telefoon in de hand en zijn al snel ongeduldig als de app niet goed werkt, of als een oudere collega het niet meteen snapt. Terwijl ze thuis aan een tante in alle rust uitleggen hoe Instagram werkt. ‘Probeer dat geduld ook voor die collega op te brengen’, zeg ik dan. Andersom stimuleren ouders uit de oudere generaties vaak hun kinderen om voor zichzelf op te komen. ‘Probeer die positieve blik ook op te brengen, als een jongere collega ruimte voor zichzelf neemt’, geef ik ze mee.”

Tekst: Stijn Dunk - Foto: Martijn Gijsbertsen

Jongere collega’s zijn niet lui en ongeduldig, seniors geen irritante betweters. Meer begrip en een betere samenwerking creëren tussen de verschillende generaties op de werkvloer. Dat wil coach Daniël Gobits bereiken in zijn workshop ‘Generatiemanagement’.

3 vragen aan

‘Verschillen tussen generaties botsen soms flink’

DNA  •  medewerkersblad van Amsterdam UMC 

DNA magazine online

DNA is het medewerkersblad van Amsterdam UMC. Het verschijnt 6 keer per jaar, zowel op papier als online. DNA brengt de achtergronden en persoonlijke verhalen bij de actuele ontwikkelingen in en rondom het ziekenhuis.
Volledig scherm