Maatschappij

‘Ik waarschuw kinderen voor gevaren van vapen’

Kinderen waarschuwen voor de gevaren van vapen en fietsen zonder helm. Dat deden artsen van Amsterdam UMC op een basisschool in Nieuw-West. Maar er gebeurde nog meer in het klaslokaal: “Ik laat zien dat iemand met mijn achtergrond ook dokter kan zijn.”

Tekst: Stijn Dunk - Foto: Martijn Gijsbersten

“De IMC Weekendschool is een mooie manier om kinderen te laten zien welke beroepen ze later allemaal kunnen uitoefenen”, stelt Tahira Hussain, kinderarts in opleiding (zie foto). “Ik heb in mei les gegeven op een basisschool in Amsterdam-West. Aan een groep kinderen van nieuwkomers, tussen de negen en dertien jaar, met allemaal verschillende achtergronden. Ik was gevraagd om iets te vertellen over vapen, maar uiteindelijk heb ik veel meer verteld over de werking van het lichaam en de longen. De ‘basics’.”

Sinaasappel injecteren

Hussain is zelf geboren in Amsterdam, maar haar ouders komen uit Pakistan. “Ik heb andere etnische achtergrond dan de gemiddelde dokter. Ik draag bijvoorbeeld een hoofddoek. Ik vind het belangrijk om aan kinderen te laten zien dat iemand met mijn achtergrond ook dokter kan zijn. Als arts heb je deels een maatschappelijke functie. Het is goed dat de diversiteit van onze patiënten terugkomt onder de artsen. Ik merk dat kinderen dat bijzonder vinden.”

De kinderarts beleefde veel plezier aan de lessen voor de IMC Weekendschool. “Mooi om te zien hoe actief de kinderen meededen en welke vragen ze stelden. Ik heb ze bijvoorbeeld laten oefenen met prikken, ze konden zelf een sinaasappel injecteren. En ze hebben ook bij elkaar naar het hart geluisterd met een stethoscoop. Ik heb het zeker nog even gehad over de gevaren van het vapen. Zo’n boodschap komt wel aan als je daar staat met je witte jas. Het was hoe dan ook enorm leuk, ik ga het volgend jaar zeker nog een keer doen.”

D

‘Arts heeft maatschappelijke functie’

Alle beroepen

De samenwerking tussen Amsterdam UMC en de IMC Weekendschool bestaat al meer dan twintig jaar. De afgelopen twee jaar zijn verschillende artsen op basisscholen geweest om les te geven, vertelt opleidingsadviseur Karin van Dijk van de Amsterdam UMC Academie. “En we hebben voor de IMC Weekendschool ook lessen georganiseerd in de praktijklokalen van de Amsterdam UMC Academie. Kinderen volgen dan verschillende workshops over het vak Geneeskunde. Dat is zeker niet alleen theorie, want we hebben ook bedden en apparatuur die normaal in een ziekenhuis staan.”

Voor Amsterdam UMC is de samenwerking met de Weekendschool logisch. “We vinden het doel dat ze nastreven erg mooi”, aldus Van Dijk. “Om kinderen op elk niveau kennis te laten maken met de beroepen die ze later kunnen uitoefenen. Vaak gaat het om kinderen die net wat minder kansen hebben om in hun eigen omgeving dat soort beroepen te zien. Het gaat niet alleen om artsen en verpleegkundigen, maar ook om andere beroepen in Amsterdam UMC. Zoals een kok, een gips-meester of een HR-medewerker. In een ziekenhuis is natuurlijk veel mogelijk.”

Leuke vragen

Ook neuroloog Maarten Bot ging naar een basisschool in Nieuw-West voor de IMC Weekendschool. Bot staat bekend als warm pleitbezorger van de fietshelm, om zo hersenletsel te voorkomen. “Ik heb eerst verteld over de hersengebieden, aangegeven met verschillende kleuren. Ze waren goed voorbereid en kwamen met leuke vragen. Hoe zien de hersenen eruit? Zijn ze hard of zacht? Hoe leer je nieuwe dingen vanaf je babytijd? En hoe voer je een hersenoperatie uit? Ze waren echt geïnteresseerd, de sfeer was heel open.” Praten over de hersenen was heel ‘verbindend’, vindt Bot. “Hersenen werken bij iedereen min of meer op dezelfde manier, het maakt niet uit welke achtergrond. Leuk om het daar met ze over te hebben. Natuurlijk heb ik ook nog uitgelegd waarom het goed is om een fietshelm te dragen om je hersenen te beschermen.”

Bot vond het een bijzonder ervaring. “Het was indrukwekkend, omdat ik een groep kinderen voor me kreeg van vluchtelingen, deels uit oorlogsgebieden. Kinderen die op jonge leeftijd al heel veel hebben meegemaakt. En die dan vrijwillig naar school komen om iets extra’s te leren. Ik had mijn operatiekleding aan en je merkt echt dat de kinderen het waarderen dat een hersenchirurg op zijn vrije middag de tijd voor ze neemt. Ik ga dit absoluut nog een keer doen en ik kan collega’s dit zeker aanraden.”

Netwerk van vrijwilligers

Van Dijk gaat ervan uit de samenwerking tussen Amsterdam UMC en de IMC Weekendschool een vervolg krijgt. “Twee keer per jaar willen we in elk geval die workshops doen. Het netwerk van vrijwilligers breidt zich bij ons steeds verder uit. Dat is leuk om te merken. Misschien leidt de kennismaking met onze organisatie er wel toe dat een van die kinderen later verpleegkundige of arts wil worden. Of kok in ons restaurant. Het zou mooi zijn als we met de lessen een zaadje kunnen planten.”

‘Voor de kinderen gaat een wondere wereld open’

De IMC Weekendschool bestaat al sinds 1998. De school laat kinderen en jongeren (10-15 jaar) kennismaken met uiteenlopende toekomstperspectieven. ‘Zodat ze hun voorkeuren, talenten en levensvaardigheden kunnen ontwikkelen’. Dit gebeurt via aanvullend vrijwillig onderwijs op zondag en lessen op basisscholen, voor kinderen uit sociaaleconomisch achtergestelde wijken. 

Cadisha Lepelblad volgde ooit zelf deze lessen en is nu communicatieadviseur bij de Weekendschool. “De samenwerking met bedrijven en instellingen is voor ons heel belangrijk. Om de kinderen klaar te maken voor het schoolleven moeten we ze in die gastlessen echt de wereld laten zien. Een vak als geneeskunde kunnen we niet geven zonder hulp van artsen en verpleegkundigen. Zo kunnen we ook laten zien dat je vakken op verschillende opleidingsniveaus kunt volgen en inkijkjes geven in verschillende werelden. En dat mensen bereid zijn om vrijwillig tijd te investeren om jou les te geven. Dat geeft je het gevoel dat je ertoe doet. We zijn superblij met de samenwerking met Amsterdam UMC.

Zelf zat ik op de weekendschool in Amsterdam-Noord. Ik weet nog heel goed dat ik als 10- of 11-jarige naar VUmc ging. Een wondere wereld die voor je open gaat. We mochten zelfs een placenta op sterk water zien. Geweldig. Ik vind het nog steeds erg dat ik toen een les gemist heb. Ik ken heel veel oud-leerlingen van de IMC Weekendschool. Veel van hen zijn echt betrokken wereldburgers geworden, actief in veel verschillende opleidingen en beroepen. Het vuurtje is alleen maar harder gaan branden.”

Ook gastdocent worden bij de IMC Weekendschool?

Zie: IMC Weekendschool - Gastdocent

DNA  •  medewerkersblad van Amsterdam UMC 

Maatschappij

‘Ik waarschuw kinderen voor gevaren van vapen’

Kinderen waarschuwen voor de gevaren van vapen en fietsen zonder helm. Dat deden artsen van Amsterdam UMC op een basisschool in Nieuw-West. Maar er gebeurde nog meer in het klaslokaal: “Ik laat zien dat iemand met mijn achtergrond ook dokter kan zijn.”

Tekst: Stijn Dunk - Foto: Martijn Gijsbersten

“De IMC Weekendschool is een mooie manier om kinderen te laten zien welke beroepen ze later allemaal kunnen uitoefenen”, stelt Tahira Hussain, kinderarts in opleiding (zie foto). “Ik heb in mei les gegeven op een basisschool in Amsterdam-West. Aan een groep kinderen van nieuwkomers, tussen de negen en dertien jaar, met allemaal verschillende achtergronden. Ik was gevraagd om iets te vertellen over vapen, maar uiteindelijk heb ik veel meer verteld over de werking van het lichaam en de longen. De ‘basics’.”

Sinaasappel injecteren

Hussain is zelf geboren in Amsterdam, maar haar ouders komen uit Pakistan. “Ik heb andere etnische achtergrond dan de gemiddelde dokter. Ik draag bijvoorbeeld een hoofddoek. Ik vind het belangrijk om aan kinderen te laten zien dat iemand met mijn achtergrond ook dokter kan zijn. Als arts heb je deels een maatschappelijke functie. Het is goed dat de diversiteit van onze patiënten terugkomt onder de artsen. Ik merk dat kinderen dat bijzonder vinden.”

De kinderarts beleefde veel plezier aan de lessen voor de IMC Weekendschool. “Mooi om te zien hoe actief de kinderen meededen en welke vragen ze stelden. Ik heb ze bijvoorbeeld laten oefenen met prikken, ze konden zelf een sinaasappel injecteren. En ze hebben ook bij elkaar naar het hart geluisterd met een stethoscoop. Ik heb het zeker nog even gehad over de gevaren van het vapen. Zo’n boodschap komt wel aan als je daar staat met je witte jas. Het was hoe dan ook enorm leuk, ik ga het volgend jaar zeker nog een keer doen.”

D

‘Arts heeft maatschappelijke functie’

‘Voor de kinderen gaat een wondere wereld open’

De IMC Weekendschool bestaat al sinds 1998. De school laat kinderen en jongeren (10-15 jaar) kennismaken met uiteenlopende toekomstperspectieven. ‘Zodat ze hun voorkeuren, talenten en levensvaardigheden kunnen ontwikkelen’. Dit gebeurt via aanvullend vrijwillig onderwijs op zondag en lessen op basisscholen, voor kinderen uit sociaaleconomisch achtergestelde wijken. 

Cadisha Lepelblad volgde ooit zelf deze lessen en is nu communicatieadviseur bij de Weekendschool. “De samenwerking met bedrijven en instellingen is voor ons heel belangrijk. Om de kinderen klaar te maken voor het schoolleven moeten we ze in die gastlessen echt de wereld laten zien. Een vak als geneeskunde kunnen we niet geven zonder hulp van artsen en verpleegkundigen. Zo kunnen we ook laten zien dat je vakken op verschillende opleidingsniveaus kunt volgen en inkijkjes geven in verschillende werelden. En dat mensen bereid zijn om vrijwillig tijd te investeren om jou les te geven. Dat geeft je het gevoel dat je ertoe doet. We zijn superblij met de samenwerking met Amsterdam UMC.

Zelf zat ik op de weekendschool in Amsterdam-Noord. Ik weet nog heel goed dat ik als 10- of 11-jarige naar VUmc ging. Een wondere wereld die voor je open gaat. We mochten zelfs een placenta op sterk water zien. Geweldig. Ik vind het nog steeds erg dat ik toen een les gemist heb. Ik ken heel veel oud-leerlingen van de IMC Weekendschool. Veel van hen zijn echt betrokken wereldburgers geworden, actief in veel verschillende opleidingen en beroepen. Het vuurtje is alleen maar harder gaan branden.”

Ook gastdocent worden bij de IMC Weekendschool?

Zie: IMC Weekendschool - Gastdocent

Alle beroepen

De samenwerking tussen Amsterdam UMC en de IMC Weekendschool bestaat al meer dan twintig jaar. De afgelopen twee jaar zijn verschillende artsen op basisscholen geweest om les te geven, vertelt opleidingsadviseur Karin van Dijk van de Amsterdam UMC Academie. “En we hebben voor de IMC Weekendschool ook lessen georganiseerd in de praktijklokalen van de Amsterdam UMC Academie. Kinderen volgen dan verschillende workshops over het vak Geneeskunde. Dat is zeker niet alleen theorie, want we hebben ook bedden en apparatuur die normaal in een ziekenhuis staan.”

Voor Amsterdam UMC is de samenwerking met de Weekendschool logisch. “We vinden het doel dat ze nastreven erg mooi”, aldus Van Dijk. “Om kinderen op elk niveau kennis te laten maken met de beroepen die ze later kunnen uitoefenen. Vaak gaat het om kinderen die net wat minder kansen hebben om in hun eigen omgeving dat soort beroepen te zien. Het gaat niet alleen om artsen en verpleegkundigen, maar ook om andere beroepen in Amsterdam UMC. Zoals een kok, een gips-meester of een HR-medewerker. In een ziekenhuis is natuurlijk veel mogelijk.”

Leuke vragen

Ook neuroloog Maarten Bot ging naar een basisschool in Nieuw-West voor de IMC Weekendschool. Bot staat bekend als warm pleitbezorger van de fietshelm, om zo hersenletsel te voorkomen. “Ik heb eerst verteld over de hersengebieden, aangegeven met verschillende kleuren. Ze waren goed voorbereid en kwamen met leuke vragen. Hoe zien de hersenen eruit? Zijn ze hard of zacht? Hoe leer je nieuwe dingen vanaf je babytijd? En hoe voer je een hersenoperatie uit? Ze waren echt geïnteresseerd, de sfeer was heel open.” Praten over de hersenen was heel ‘verbindend’, vindt Bot. “Hersenen werken bij iedereen min of meer op dezelfde manier, het maakt niet uit welke achtergrond. Leuk om het daar met ze over te hebben. Natuurlijk heb ik ook nog uitgelegd waarom het goed is om een fietshelm te dragen om je hersenen te beschermen.”

Bot vond het een bijzonder ervaring. “Het was indrukwekkend, omdat ik een groep kinderen voor me kreeg van vluchtelingen, deels uit oorlogsgebieden. Kinderen die op jonge leeftijd al heel veel hebben meegemaakt. En die dan vrijwillig naar school komen om iets extra’s te leren. Ik had mijn operatiekleding aan en je merkt echt dat de kinderen het waarderen dat een hersenchirurg op zijn vrije middag de tijd voor ze neemt. Ik ga dit absoluut nog een keer doen en ik kan collega’s dit zeker aanraden.”

Netwerk van vrijwilligers

Van Dijk gaat ervan uit de samenwerking tussen Amsterdam UMC en de IMC Weekendschool een vervolg krijgt. “Twee keer per jaar willen we in elk geval die workshops doen. Het netwerk van vrijwilligers breidt zich bij ons steeds verder uit. Dat is leuk om te merken. Misschien leidt de kennismaking met onze organisatie er wel toe dat een van die kinderen later verpleegkundige of arts wil worden. Of kok in ons restaurant. Het zou mooi zijn als we met de lessen een zaadje kunnen planten.”

DNA  •  medewerkersblad van Amsterdam UMC 

DNA magazine online

DNA is het medewerkersblad van Amsterdam UMC. Het verschijnt 6 keer per jaar, zowel op papier als online. DNA brengt de achtergronden en persoonlijke verhalen bij de actuele ontwikkelingen in en rondom het ziekenhuis.
Volledig scherm