Human interest

Budgetcoach
als je piekert over geld

Het leven wordt steeds duurder. Geen wonder dat sommige medewerkers moeite hebben rond te komen. Amsterdam UMC wijst ongeruste collega’s die financiële zorgen hebben de weg naar budgetcoaches van de gemeente. Die helpen kosteloos om meer grip te krijgen op inkomsten en uitgaven.

Tekst: Mieke Zijlmans - Foto: Martijn Gijsbertsen

“Ik ben een alleenstaande moeder met een studerende zoon. Dat kan best pittig zijn”, vertelt medewerker Susan. “Ik piekerde veel over geld, dat zorgde voor stress. Toen ik hoorde over een onafhankelijke en gratis budgetcoach heb ik meteen contact gezocht.”

Helpende hand

Het ziekenhuis wil een sociale werkgever zijn: medewerkers ‘zien’ en ze de helpende hand bieden wanneer die nodig is. “En dat is ook wanneer er financiële problemen dreigen of zijn”, aldus Ilja Swets. Swets is adviseur diversiteit & inclusie bij de afdeling HR. “Door stress zit je slecht in je vel, sta je niet in je kracht. Daar heb je tijdens je werk ook last van.” Vandaar dat Amsterdam UMC sinds ruim een jaar contact heeft met zogeheten budgetcoaches. Die werken vanuit gemeentes, ook buiten Amsterdam. Zo’n coach kan medewerkers die zich zorgen maken over geld gratis terzijde staan.

I

‘Mijn onrust is nu weg’

Wat doet een budgetcoach? Swets: “Samen met jou kijkt die naar inkomsten en uitgaven. Zijn die twee in balans? Zo nee: zijn daarin zaken die je zelf kunt veranderen? Je wordt je bewust van de dingen waaraan je geld uitgeeft. 

De coach werkt met een computerprogramma dat jouw uitgaven over een langere periode indeelt in bijvoorbeeld ‘supermarkt’, ‘verzorgingsproducten’, ‘auto’, ‘uitjes’, ‘sport’, enzovoort. Hierdoor ga je samen patronen zien. Misschien zit er ergens een ‘lek’ waardoor je meer geld uitgeeft dan je je bewust bent.” Swets noemt als voorbeeld de post ‘verzekeringen’: misschien kunnen die verstandiger worden aangepakt, bijvoorbeeld door lagere premies te realiseren. Ze benadrukt dat financiële zorgen kunnen voorkomen bij mensen met lage én hoge inkomens: ook mensen die de hypotheek van hun koophuis niet kunnen betalen, hebben hulp nodig. 

Eyeopener

De coaches werken niet in dienst van het ziekenhuis, maar bij de gemeente. Aanmelden en deelnemen is anoniem, niemand komt te weten dat je een coach inschakelt. De coach zelf heeft geheimhoudingplicht en waakt over je privacy. Medewerker Susan: “De begeleiding was voor mij een eyeopener. Ik vond het prettig dat er echt neutraal met me werd meegekeken. Zonder oordeel. Die coach zei niet: je moet voortaan dit niet meer doen, of dat niet meer kopen. Die liet me op een neutrale manier mijn bestedingspatronen zien.”

Annelies Saat is coördinator schuldhulpverlening bij het Buurtteam Amsterdam Zuidoost en ook budgetcoach. “In samenwerking met de gemeente doen wij het project Sociaal Werkgeverschap”, vertelt Saat. “Zo kwamen we in contact met het ziekenhuis. Vorig jaar hebben we de eerste medewerkers van Amsterdam UMC op het spreekuur gehad. Als je je aanmeldt, wordt snel contact met je opgenomen. Meestal kun je binnen een maand terecht. We vragen dan: ‘Wat is er aan de hand? Wat zou je zelf graag willen?’.”

Bankafschriften

Doorgaans gaat het om één, twee of drie gesprekken. “Je brengt je bankafschriften mee, wij geven advies”, aldus budgetcoach Saat. We stellen samen een budgetplan op. Maar uiteindelijk ben je zelf degene die keuzes maakt over de wijzigingen van het plan. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.” Na afloop van het traject word je twee keer per jaar uitgenodigd voor een nagesprek om te kijken hoe het gaat. Medewerker Susan: “Ik weet nu hoeveel geld ik heb voor boodschappen, en dat ik daarnaast sportlidmaatschappen kan betalen. Ik heb een budget voor nu en dan een bioscoopje of een ander uitje. Voorheen had ik veel onrust in mijn hoofd, door mijn zorgen over geld. Die onrust is nu weg.”

Je kunt de budgetcoaches vinden op intranet. 

De naam Susan is gefingeerd. De echte naam van deze medewerker is bekend bij de redactie.

DNA  •  medewerkersblad van Amsterdam UMC 

Human interest

Budgetcoach
als je piekert over geld

Het leven wordt steeds duurder. Geen wonder dat sommige medewerkers moeite hebben rond te komen. Amsterdam UMC wijst ongeruste collega’s die financiële zorgen hebben de weg naar budgetcoaches van de gemeente. Die helpen kosteloos om meer grip te krijgen op inkomsten en uitgaven.

Tekst: Mieke Zijlmans - Foto: Martijn Gijsbertsen

Wat doet een budgetcoach? Swets: “Samen met jou kijkt die naar inkomsten en uitgaven. Zijn die twee in balans? Zo nee: zijn daarin zaken die je zelf kunt veranderen? Je wordt je bewust van de dingen waaraan je geld uitgeeft. 

De coach werkt met een computerprogramma dat jouw uitgaven over een langere periode indeelt in bijvoorbeeld ‘supermarkt’, ‘verzorgingsproducten’, ‘auto’, ‘uitjes’, ‘sport’, enzovoort. Hierdoor ga je samen patronen zien. Misschien zit er ergens een ‘lek’ waardoor je meer geld uitgeeft dan je je bewust bent.” Swets noemt als voorbeeld de post ‘verzekeringen’: misschien kunnen die verstandiger worden aangepakt, bijvoorbeeld door lagere premies te realiseren. Ze benadrukt dat financiële zorgen kunnen voorkomen bij mensen met lage én hoge inkomens: ook mensen die de hypotheek van hun koophuis niet kunnen betalen, hebben hulp nodig. 

Eyeopener

De coaches werken niet in dienst van het ziekenhuis, maar bij de gemeente. Aanmelden en deelnemen is anoniem, niemand komt te weten dat je een coach inschakelt. De coach zelf heeft geheimhoudingplicht en waakt over je privacy. Medewerker Susan: “De begeleiding was voor mij een eyeopener. Ik vond het prettig dat er echt neutraal met me werd meegekeken. Zonder oordeel. Die coach zei niet: je moet voortaan dit niet meer doen, of dat niet meer kopen. Die liet me op een neutrale manier mijn bestedingspatronen zien.”

Annelies Saat is coördinator schuldhulpverlening bij het Buurtteam Amsterdam Zuidoost en ook budgetcoach. “In samenwerking met de gemeente doen wij het project Sociaal Werkgeverschap”, vertelt Saat. “Zo kwamen we in contact met het ziekenhuis. Vorig jaar hebben we de eerste medewerkers van Amsterdam UMC op het spreekuur gehad. Als je je aanmeldt, wordt snel contact met je opgenomen. Meestal kun je binnen een maand terecht. We vragen dan: ‘Wat is er aan de hand? Wat zou je zelf graag willen?’.”

Bankafschriften

Doorgaans gaat het om één, twee of drie gesprekken. “Je brengt je bankafschriften mee, wij geven advies”, aldus budgetcoach Saat. We stellen samen een budgetplan op. Maar uiteindelijk ben je zelf degene die keuzes maakt over de wijzigingen van het plan. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.” Na afloop van het traject word je twee keer per jaar uitgenodigd voor een nagesprek om te kijken hoe het gaat. Medewerker Susan: “Ik weet nu hoeveel geld ik heb voor boodschappen, en dat ik daarnaast sportlidmaatschappen kan betalen. Ik heb een budget voor nu en dan een bioscoopje of een ander uitje. Voorheen had ik veel onrust in mijn hoofd, door mijn zorgen over geld. Die onrust is nu weg.”

Je kunt de budgetcoaches vinden op intranet. 

De naam Susan is gefingeerd. De echte naam van deze medewerker is bekend bij de redactie.

I

‘Mijn onrust is nu weg’

“Ik ben een alleenstaande moeder met een studerende zoon. Dat kan best pittig zijn”, vertelt medewerker Susan. “Ik piekerde veel over geld, dat zorgde voor stress. Toen ik hoorde over een onafhankelijke en gratis budgetcoach heb ik meteen contact gezocht.”

Helpende hand

Het ziekenhuis wil een sociale werkgever zijn: medewerkers ‘zien’ en ze de helpende hand bieden wanneer die nodig is. “En dat is ook wanneer er financiële problemen dreigen of zijn”, aldus Ilja Swets. Swets is adviseur diversiteit & inclusie bij de afdeling HR. “Door stress zit je slecht in je vel, sta je niet in je kracht. Daar heb je tijdens je werk ook last van.” Vandaar dat Amsterdam UMC sinds ruim een jaar contact heeft met zogeheten budgetcoaches. Die werken vanuit gemeentes, ook buiten Amsterdam. Zo’n coach kan medewerkers die zich zorgen maken over geld gratis terzijde staan.

DNA  •  medewerkersblad van Amsterdam UMC 

DNA magazine online

DNA is het medewerkersblad van Amsterdam UMC. Het verschijnt 6 keer per jaar, zowel op papier als online. DNA brengt de achtergronden en persoonlijke verhalen bij de actuele ontwikkelingen in en rondom het ziekenhuis.
Volledig scherm