Lifeliner1 vliegt voortaan elders uit
Reportage
Tekst: Eva Cornet - Foto’s: Sake Rijpkema
Na 28 jaar komt er een einde aan het af en aan vliegen van helikopter Lifeliner1 vanaf het dak van locatie VUmc. De crew van het Mobiel Medisch Team (MMT) gaat opereren vanaf de basis op Amsterdam Heliport in het Westelijk Havengebied. Een grote verandering, met positieve gevolgen voor de geluidsoverlast in de stad. “We verhuizen met weemoed, maar krijgen er wel een prachtige basis voor terug.”
De dienstdoende leden van het MMT zitten rustig achter hun pc’s te werken als de porto afgaat. Een zwaar ongeluk ergens midden in het land vraagt om de inzet van de Lifeliner1, de traumaheli die al sinds 28 jaar vanaf het dak van locatie VUmc vliegt. Binnen een minuut staat het vierkoppige team gebriefd en wel op het heliplatform. Hans Weemhoff, de HLO (helikopter landing officer) bedient vanaf binnen de lichten, piloot Menno Steen en HCM (helikopter crew member) Carl Brandsen nemen direct plaats in de cockpit. MMT-arts en anesthesioloog Carolien Bulte neemt haar positie in voor de heli om de laatste veiligheidschecks te doen voordat ook zij snel achterin stapt. Na het teken van de verkeerstoren op Schiphol is de Lifeliner1 klaar voor vertrek. Binnen twee minuten na de oproep zijn ze de lucht in.
Landingsplaats
De helikopter legt zo’n tien kilometer af in drie minuten. Tijdens een vlucht heeft Bulte contact met de meldkamer ambulancezorg om zich voor te bereiden op de situatie op de plaats van het ongeval. Brandsen navigeert en zoekt de meest geschikte landingsplaats uit waar Steen de helikopter veilig, en in de buurt van het ongeval, kan landen. “Zodra we geland zijn, gaat Carolien zo snel mogelijk naar het incident toe en ik blijf nog bij de helikopter om de veiligheid te waarborgen en te zorgen dat mensen op afstand blijven”, vertelt Brandsen.
Afhankelijk van de situatie rijdt Bulte met de patiënt mee met de ambulance naar het ontvangende ziekenhuis. Daar wordt ze weer opgepikt door haar team, of ze vliegt direct mee terug naar de volgende inzet of naar de oude thuisbasis op het dak van locatie VUmc. “We zien behoorlijk heftige dingen”, vertelt Bulte. “We worden natuurlijk niet zomaar opgeroepen. Zeker in vijftien procent van de gevallen gaat het om een kind, en hier in de regio zien we verder veel geweldsdelicten, bedrijfsongevallen en met veel wind bijvoorbeeld kitesurfers. Verkeersongevallen worden steeds minder, omdat de auto’s veiliger zijn tegenwoordig. Niet-traumatische inzetten, zoals hersenbloedingen, ernstige infecties of reanimaties nemen juist wat toe. Zodra we terug zijn op de basis bespreken we de situatie altijd even na. En daarnaast kunnen we altijd bij elkaar terecht als we ergens mee zitten, we zijn een hecht team.”
‘Dan sta je in iemands slaapkamer’
De Overtoom
Het MMT wordt altijd direct geassocieerd met de Lifeliner1, maar vertrekt niet altijd met de helikopter. HLO Weemhoff is tegelijk chauffeur en heeft beneden een volledig uitgeruste auto staan die het MMT gebruikt voor oproepen binnen de ring van Amsterdam. Als het team met de auto gaat, blijft de piloot achter op de basis, en als de Lifeliner1 wordt ingezet, blijft de HLO het fort bemannen. Brandsen , die al 22 jaar op de Lifeliner1 vliegt: “Vroeger gingen we nog vliegend naar de Overtoom, maar gelukkig kunnen we daar nu onze auto voor inzetten. Overdag kunnen we vaak binnen driehonderd meter van het ongeval landen, want met daglicht mogen we op een kleiner oppervlakte landen. Alleen als het donker is, zijn de regels anders en moeten we soms buiten die straal van driehonderd meter landen. In dat geval vragen we tijdens de vlucht al om secundair vervoer. Een politieauto staat dan voor ons klaar om Carolien en mij mee te nemen naar het ongeval.”
De Lifeliner1 is uitgerust met speciale beademingsapparatuur die niet in de normale ambulance zit. Verder hebben ze veel verschillende medicatie bij zich en alles wat ze nodig hebben om een vitaal bedreigde patiënt ter plaatse te stabiliseren. Bulte: “Vaak moet ik de patiënt ter plekke onder anesthesie brengen en intuberen. Ook kunnen we een bloedtransfusie geven. Het zijn heftige situaties die we meemaken.” Brandsen beaamd dat er soms een hoop te verwerken is. “Veel inzetten zijn in en om het huis van de patiënt, en dan sta je letterlijk in iemands woon- of slaapkamer. Dat is heel persoonlijk en je ziet het verdriet van de betrokken naasten. Dat komt hard binnen. Het is ‘makkelijker’ te verwerken om een patiënt te helpen buiten de privésfeer om, dan dat de familie erbij is.”
Gecanceld
Het team van het MMT werkt in 12-uursdiensten, waarvan iedereen ook nog deels in Amsterdam UMC werkt op de SEH of OK, of bij Ambulance Amsterdam. Bijna de helft van alle oproepen wordt gecanceld waardoor de Lifeliner1 na het opstijgen vrijwel direct terugkeert. Dit heeft te maken met het primair oproepen van een MMT waarbij elke seconde telt voor de patiënt. Als de situatie ter plaatse blijkt mee te vallen of als de patiënt is overleden, wordt de Lifeliner1 gecanceld.
De teamleden zijn het er allemaal over eens: werken in het MMT is echt een unieke baan. Bulte, die net een jaar deel uitmaakt van het MMT: “We werken met een fijn en hecht team, handelen vlot en efficiënt, zijn flexibel en kunnen goed improviseren en bovendien is het vliegen natuurlijk fantastisch.” Brandsen, die al 22 jaar vliegt, beaamt dat. “We zien veel ellende, maar beginnen elke dag met een schone lei. We zijn vrij in ons werk en de kracht is onze samenwerking. We kunnen na afloop goed met elkaar praten, soms met zwarte humor als coping mechanisme. Als het je echt te veel wordt, kun je dat altijd aangeven.”
‘We kunnen goed improviseren’
Nieuwe basis
Het MMT neemt definitief afscheid van het heliplatform op het dak van locatie VUmc. “We verhuizen met weemoed”, vertelt chief nurse Fenny Dunning. “We hebben 28 jaar op deze prachtige locatie gezeten, met korte lijnen naar het ziekenhuis. Maar we krijgen er een mooie basis voor terug: Amsterdam Heliport in het Westelijk Havengebied.” De afgelopen tijd is Dunning druk bezig geweest met het voorbereiden van de verhuizing. “Een complex proces, omdat het MMT formeel eigenlijk van buiten Amsterdam UMC opereert, maar er wel door bevoorraad moet worden.”
Het besluit om de helibasis te verplaatsen, kwam van de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland, om de geluidsoverlast terug te dringen. De Lifeliner1 vloog voorheen zo’n 4.750 keer per jaar af en aan vanaf het dak. Omdat de acute zorg naar locatie AMC verhuisd is, zal de traumaheli voortaan alleen nog daar landen om de arts uit het team op te pikken. De geluidsoverlast voor de omwonenden vermindert daardoor drastisch. •
Lifeliner1 vliegt voortaan elders uit
Reportage
Tekst: Eva Cornet - Foto’s: Sake Rijpkema
‘Dan sta je in iemands slaapkamer’
‘We kunnen goed improviseren’
Nieuwe basis
Het MMT neemt definitief afscheid van het heliplatform op het dak van locatie VUmc. “We verhuizen met weemoed”, vertelt chief nurse Fenny Dunning. “We hebben 28 jaar op deze prachtige locatie gezeten, met korte lijnen naar het ziekenhuis. Maar we krijgen er een mooie basis voor terug: Amsterdam Heliport in het Westelijk Havengebied.” De afgelopen tijd is Dunning druk bezig geweest met het voorbereiden van de verhuizing. “Een complex proces, omdat het MMT formeel eigenlijk van buiten Amsterdam UMC opereert, maar er wel door bevoorraad moet worden.”
Het besluit om de helibasis te verplaatsen, kwam van de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland, om de geluidsoverlast terug te dringen. De Lifeliner1 vloog voorheen zo’n 4.750 keer per jaar af en aan vanaf het dak. Omdat de acute zorg naar locatie AMC verhuisd is, zal de traumaheli voortaan alleen nog daar landen om de arts uit het team op te pikken. De geluidsoverlast voor de omwonenden vermindert daardoor drastisch. •
Gecanceld
Het team van het MMT werkt in 12-uursdiensten, waarvan iedereen ook nog deels in Amsterdam UMC werkt op de SEH of OK, of bij Ambulance Amsterdam. Bijna de helft van alle oproepen wordt gecanceld waardoor de Lifeliner1 na het opstijgen vrijwel direct terugkeert. Dit heeft te maken met het primair oproepen van een MMT waarbij elke seconde telt voor de patiënt. Als de situatie ter plaatse blijkt mee te vallen of als de patiënt is overleden, wordt de Lifeliner1 gecanceld.
De teamleden zijn het er allemaal over eens: werken in het MMT is echt een unieke baan. Bulte, die net een jaar deel uitmaakt van het MMT: “We werken met een fijn en hecht team, handelen vlot en efficiënt, zijn flexibel en kunnen goed improviseren en bovendien is het vliegen natuurlijk fantastisch.” Brandsen, die al 22 jaar vliegt, beaamt dat. “We zien veel ellende, maar beginnen elke dag met een schone lei. We zijn vrij in ons werk en de kracht is onze samenwerking. We kunnen na afloop goed met elkaar praten, soms met zwarte humor als coping mechanisme. Als het je echt te veel wordt, kun je dat altijd aangeven.”
De Overtoom
Het MMT wordt altijd direct geassocieerd met de Lifeliner1, maar vertrekt niet altijd met de helikopter. HLO Weemhoff is tegelijk chauffeur en heeft beneden een volledig uitgeruste auto staan die het MMT gebruikt voor oproepen binnen de ring van Amsterdam. Als het team met de auto gaat, blijft de piloot achter op de basis, en als de Lifeliner1 wordt ingezet, blijft de HLO het fort bemannen. Brandsen , die al 22 jaar op de Lifeliner1 vliegt: “Vroeger gingen we nog vliegend naar de Overtoom, maar gelukkig kunnen we daar nu onze auto voor inzetten. Overdag kunnen we vaak binnen driehonderd meter van het ongeval landen, want met daglicht mogen we op een kleiner oppervlakte landen. Alleen als het donker is, zijn de regels anders en moeten we soms buiten die straal van driehonderd meter landen. In dat geval vragen we tijdens de vlucht al om secundair vervoer. Een politieauto staat dan voor ons klaar om Carolien en mij mee te nemen naar het ongeval.”
De Lifeliner1 is uitgerust met speciale beademingsapparatuur die niet in de normale ambulance zit. Verder hebben ze veel verschillende medicatie bij zich en alles wat ze nodig hebben om een vitaal bedreigde patiënt ter plaatse te stabiliseren. Bulte: “Vaak moet ik de patiënt ter plekke onder anesthesie brengen en intuberen. Ook kunnen we een bloedtransfusie geven. Het zijn heftige situaties die we meemaken.” Brandsen beaamd dat er soms een hoop te verwerken is. “Veel inzetten zijn in en om het huis van de patiënt, en dan sta je letterlijk in iemands woon- of slaapkamer. Dat is heel persoonlijk en je ziet het verdriet van de betrokken naasten. Dat komt hard binnen. Het is ‘makkelijker’ te verwerken om een patiënt te helpen buiten de privésfeer om, dan dat de familie erbij is.”
Landingsplaats
De helikopter legt zo’n tien kilometer af in drie minuten. Tijdens een vlucht heeft Bulte contact met de meldkamer ambulancezorg om zich voor te bereiden op de situatie op de plaats van het ongeval. Brandsen navigeert en zoekt de meest geschikte landingsplaats uit waar Steen de helikopter veilig, en in de buurt van het ongeval, kan landen. “Zodra we geland zijn, gaat Carolien zo snel mogelijk naar het incident toe en ik blijf nog bij de helikopter om de veiligheid te waarborgen en te zorgen dat mensen op afstand blijven”, vertelt Brandsen.
Afhankelijk van de situatie rijdt Bulte met de patiënt mee met de ambulance naar het ontvangende ziekenhuis. Daar wordt ze weer opgepikt door haar team, of ze vliegt direct mee terug naar de volgende inzet of naar de oude thuisbasis op het dak van locatie VUmc. “We zien behoorlijk heftige dingen”, vertelt Bulte. “We worden natuurlijk niet zomaar opgeroepen. Zeker in vijftien procent van de gevallen gaat het om een kind, en hier in de regio zien we verder veel geweldsdelicten, bedrijfsongevallen en met veel wind bijvoorbeeld kitesurfers. Verkeersongevallen worden steeds minder, omdat de auto’s veiliger zijn tegenwoordig. Niet-traumatische inzetten, zoals hersenbloedingen, ernstige infecties of reanimaties nemen juist wat toe. Zodra we terug zijn op de basis bespreken we de situatie altijd even na. En daarnaast kunnen we altijd bij elkaar terecht als we ergens mee zitten, we zijn een hecht team.”
De dienstdoende leden van het MMT zitten rustig achter hun pc’s te werken als de porto afgaat. Een zwaar ongeluk ergens midden in het land vraagt om de inzet van de Lifeliner1, de traumaheli die al sinds 28 jaar vanaf het dak van locatie VUmc vliegt. Binnen een minuut staat het vierkoppige team gebriefd en wel op het heliplatform. Hans Weemhoff, de HLO (helikopter landing officer) bedient vanaf binnen de lichten, piloot Menno Steen en HCM (helikopter crew member) Carl Brandsen nemen direct plaats in de cockpit. MMT-arts en anesthesioloog Carolien Bulte neemt haar positie in voor de heli om de laatste veiligheidschecks te doen voordat ook zij snel achterin stapt. Na het teken van de verkeerstoren op Schiphol is de Lifeliner1 klaar voor vertrek. Binnen twee minuten na de oproep zijn ze de lucht in.
Na 28 jaar komt er een einde aan het af en aan vliegen van helikopter Lifeliner1 vanaf het dak van locatie VUmc. De crew van het Mobiel Medisch Team (MMT) gaat opereren vanaf de basis op Amsterdam Heliport in het Westelijk Havengebied. Een grote verandering, met positieve gevolgen voor de geluidsoverlast in de stad. “We verhuizen met weemoed, maar krijgen er wel een prachtige basis voor terug.”