Strategie

2-Daagse scherpt
strategie verder aan

Onder de vlag ‘Nieuwsgierig op weg’ borrelt het van de activiteiten rondom de nieuwe meerjarenstrategie. Na de TrendTalks, de expertmeetings en de koffierondes met de raad van bestuur was er begin juli een drukbezochte Strategie 2-Daagse. Daar werden thema’s als duurzaamheid en de arbeidsmarkt verder aangescherpt. 

Tekst: Jasper Enklaar Foto: Martijn Gijsbertsen

Maatschappelijke rol

Bij die duurzame zorg hoort volgens Keestra een nadrukkelijke maatschappelijke positionering en maatschappelijke verantwoordelijkheid. “We leveren niet alleen klinische zorg. Goede, duurzame zorg raakt aan allerlei maatschappelijke, bestuurlijke en ecologische vraagstukken.” Een academische instelling als Amsterdam UMC moet daarom verder kijken dan alleen het ziekenhuis en de klinische zorg. Met de problemen die er nu spelen, zal de zorgvraag toenemen. “Terwijl we niet weten of we die zorg ook kunnen leveren. De meest duurzame zorg is de zorg die je niet hoeft te leveren, dus inzetten op preventie is het beste dat we kunnen doen.”

Buitenwereld

Een ander voorbeeld van de maatschappelijke rol is kennisoverdracht en valorisatie. “Wij spelen een rol in innovatie in de wetenschap en in de overdracht van kennis naar de buitenwereld. Neem geneesmiddelen die hun basis vinden in onderzoek van Amsterdam UMC. We moeten ons ervoor inzetten dat die zo de wereld ingebracht worden dat ze betaalbaar, beschikbaar en bereikbaar zijn voor mensen in de lage inkomenslanden. Daar kunnen wij ons als Amsterdam UMC nog verder in ontwikkelen.”

Anders doen

“Op de 2-Daagse zijn we een stuk verder gekomen”, vindt Ingeborg Goes.

“Nu gaat het erom wat de Raad van Bestuur en het strategieteam met al die ideeën gaan doen. Want we zijn nog niet klaar, het ‘anders doen’ is net pas begonnen.”

Meer informatie over de nieuwe meerjarenstrategie lees je in het online magazine Nieuwsgierig op Weg en op Tulpintranet onder het thema Strategievorming.

Op de Strategie-2-daagse werd wederom intensief gesproken over de toekomst van Amsterdam UMC, vertelt verpleegkundig directeur Ingeborg Goes, een van de 200 deelnemers. Een belangrijk thema was de arbeidsmarktproblematiek. Maar is het wel echt een arbeidsmarktprobleem, vraagt Goes zich af. “De vraag is meer: moeten we niet meer keuzes maken hoe we onze zorg inrichten?” Denk aan meer mogelijkheden voor flexibel werken, combinatiebanen, het bieden van ontwikkelmogelijkheden, mantelzorg mogelijk maken. “Dat is geen arbeidsmarktvraagstuk, maar een organisatievraagstuk”, benadrukt Goes. Ze vindt dat de teams zelf daar een grote rol in hebben, door gezamenlijk na te denken over hoe om te gaan met de uitdagingen van de toekomst. “Ondanks de dagelijkse drukte zal je de mogelijkheid moeten creëren om met elkaar hierover het gesprek te voeren en met elkaar afspraken te maken.” Ondertussen wordt al gekeken met HR hoe de gewenste flexibilisering in werktijden gerealiseerd kan worden.

Rigoureuze keuzes

Andere thema’s raken aan meer fundamentele vragen, waar niet één-twee-drie een antwoord op te geven is. Welke patiënten behandelen we wel en niet, moeten we meer inzetten op preventie en hoe dan? Dat vraagt om rigoureuze keuzes, vindt Goes. “We zijn daarvoor ook afhankelijk van anderen. Daar moeten we een maatschappelijke discussie over voeren. Die discussie zouden we met onze kennis vaker mogen aanzwengelen, wat we nu nog niet voldoende doen.”

Sarai Keestra (foto) heeft daar duidelijke ideeën over. De student geneeskunde, die afwisselend haar coschappen loopt en promotieonderzoek doet, was niet bij de Strategie-2-Daagse, maar deed wel mee met de themabijeenkomsten. Zij brengt ‘de stem van de toekomst’ in. Om die reden was ze rondgegaan bij haar collega-co’s en promovendi om te horen wat ze belangrijk vinden. “Bij de themasessies waren het vaak de ‘oude rotten’ die werden gevraagd naar hun ideeën voor het ziekenhuis over 15, 20 jaar. Maar veel van die mensen zullen er dan niet meer werken. Ik misschien wel. Dus het is heel waardevol om de frisse blik van jonge medewerkers mee te nemen. Wij zijn als jonge generatie opgegroeid met de dreiging van klimaatverandering. Dat nemen we mee in het denken over hoe we als ziekenhuis duurzamere zorg kunnen leveren.”

O

‘We gaan flexibeler werken’

DNA  •  medewerkersblad van Amsterdam UMC 

Strategie

2-Daagse scherpt
strategie verder aan

Onder de vlag ‘Nieuwsgierig op weg’ borrelt het van de activiteiten rondom de nieuwe meerjarenstrategie. Na de TrendTalks, de expertmeetings en de koffierondes met de raad van bestuur was er begin juli een drukbezochte Strategie 2-Daagse. Daar werden thema’s als duurzaamheid en de arbeidsmarkt verder aangescherpt. 

Tekst: Jasper Enklaar Foto: Martijn Gijsbertsen

Op de Strategie-2-daagse werd wederom intensief gesproken over de toekomst van Amsterdam UMC, vertelt verpleegkundig directeur Ingeborg Goes, een van de 200 deelnemers. Een belangrijk thema was de arbeidsmarktproblematiek. Maar is het wel echt een arbeidsmarktprobleem, vraagt Goes zich af. “De vraag is meer: moeten we niet meer keuzes maken hoe we onze zorg inrichten?” Denk aan meer mogelijkheden voor flexibel werken, combinatiebanen, het bieden van ontwikkelmogelijkheden, mantelzorg mogelijk maken. “Dat is geen arbeidsmarktvraagstuk, maar een organisatievraagstuk”, benadrukt Goes. Ze vindt dat de teams zelf daar een grote rol in hebben, door gezamenlijk na te denken over hoe om te gaan met de uitdagingen van de toekomst. “Ondanks de dagelijkse drukte zal je de mogelijkheid moeten creëren om met elkaar hierover het gesprek te voeren en met elkaar afspraken te maken.” Ondertussen wordt al gekeken met HR hoe de gewenste flexibilisering in werktijden gerealiseerd kan worden.

Rigoureuze keuzes

Andere thema’s raken aan meer fundamentele vragen, waar niet één-twee-drie een antwoord op te geven is. Welke patiënten behandelen we wel en niet, moeten we meer inzetten op preventie en hoe dan? Dat vraagt om rigoureuze keuzes, vindt Goes. “We zijn daarvoor ook afhankelijk van anderen. Daar moeten we een maatschappelijke discussie over voeren. Die discussie zouden we met onze kennis vaker mogen aanzwengelen, wat we nu nog niet voldoende doen.”

Sarai Keestra (foto) heeft daar duidelijke ideeën over. De student geneeskunde, die afwisselend haar coschappen loopt en promotieonderzoek doet, was niet bij de Strategie-2-Daagse, maar deed wel mee met de themabijeenkomsten. Zij brengt ‘de stem van de toekomst’ in. Om die reden was ze rondgegaan bij haar collega-co’s en promovendi om te horen wat ze belangrijk vinden. “Bij de themasessies waren het vaak de ‘oude rotten’ die werden gevraagd naar hun ideeën voor het ziekenhuis over 15, 20 jaar. Maar veel van die mensen zullen er dan niet meer werken. Ik misschien wel. Dus het is heel waardevol om de frisse blik van jonge medewerkers mee te nemen. Wij zijn als jonge generatie opgegroeid met de dreiging van klimaatverandering. Dat nemen we mee in het denken over hoe we als ziekenhuis duurzamere zorg kunnen leveren.”

O

Maatschappelijke rol

Bij die duurzame zorg hoort volgens Keestra een nadrukkelijke maatschappelijke positionering en maatschappelijke verantwoordelijkheid. “We leveren niet alleen klinische zorg. Goede, duurzame zorg raakt aan allerlei maatschappelijke, bestuurlijke en ecologische vraagstukken.” Een academische instelling als Amsterdam UMC moet daarom verder kijken dan alleen het ziekenhuis en de klinische zorg. Met de problemen die er nu spelen, zal de zorgvraag toenemen. “Terwijl we niet weten of we die zorg ook kunnen leveren. De meest duurzame zorg is de zorg die je niet hoeft te leveren, dus inzetten op preventie is het beste dat we kunnen doen.”

Buitenwereld

Een ander voorbeeld van de maatschappelijke rol is kennisoverdracht en valorisatie. “Wij spelen een rol in innovatie in de wetenschap en in de overdracht van kennis naar de buitenwereld. Neem geneesmiddelen die hun basis vinden in onderzoek van Amsterdam UMC. We moeten ons ervoor inzetten dat die zo de wereld ingebracht worden dat ze betaalbaar, beschikbaar en bereikbaar zijn voor mensen in de lage inkomenslanden. Daar kunnen wij ons als Amsterdam UMC nog verder in ontwikkelen.”

Anders doen

“Op de 2-Daagse zijn we een stuk verder gekomen”, vindt Ingeborg Goes.

“Nu gaat het erom wat de Raad van Bestuur en het strategieteam met al die ideeën gaan doen. Want we zijn nog niet klaar, het ‘anders doen’ is net pas begonnen.”

Meer informatie over de nieuwe meerjarenstrategie lees je in het online magazine Nieuwsgierig op Weg en op Tulpintranet onder het thema Strategievorming.

‘We gaan flexibeler werken’

DNA  •  medewerkersblad van Amsterdam UMC 

DNA magazine online

DNA is het medewerkersblad van Amsterdam UMC. Het verschijnt 6 keer per jaar, zowel op papier als online. DNA brengt de achtergronden en persoonlijke verhalen bij de actuele ontwikkelingen in en rondom het ziekenhuis.
Volledig scherm